logo

Inloggen Inloggen

E-mail adres (geen hotmail,live of outlook gebruiken ajb):

Wachtwoord (Vergeten):



Gratis aanmelden (studenten)
Aanmelden (bedrijven)


Openingstijden Openingstijden

Wij zijn bereikbaar van:
maandag tot en met vrijdag
van 09:00 tot 17:00

Het is: 20:41 (GMT+1)
(22-01-2019)

Contactinformatie Contactgegevens

Telefoon Telefoon: +31-23-7112451
Telefoon Mobiel: +31-65-1429965
Skype Skype: sterrenstages
E-mail E-mail: Contactformulier


Facebook E-mail Twitter LinkedIn Google+

Social Media: een mix van bekend en nieuw



Geplaatst op 30-03-2012.

Veel scholen kijken met zorg naar de prominente plaats die de sociale media innemen in het leven van hun leerlingen. Zij lijken niet meer zonder te kunnen. Het beleid is veelal gericht op de beheersing van wat wordt ervaren als een probleem. Dat is tot mislukken gedoemd. Sociale media veranderen het leven onvermijdelijk en veel ingrijpender dan voorheen radio, tv en telefoon. Je kunt ze niet buiten de school houden.

Door Hans Puper

Op zich is die angst wel voorstelbaar. Incidenten er altijd geweest, maar we hebben nu te maken met een enorme schaalvergroting. Pestgedrag via Twitter of Facebook, YouTube-filmpjes waarin docenten figureren en soms zelfs bedreigingen. Het is daarom goed om je als school voor te bereiden op die onvermijdelijke incidenten door het bekende te verbinden met het nieuwe. Hoe gingen wij op school altijd al met elkaar om? Hoe passen sociale media hierin? Hoe ondersteunen wij slachtoffers van grensoverschrijdend gedrag?

Die verbinding van het bekende met het nieuwe geeft houvast. Een voorbeeld van het bekende: een goed docent is zich bewust van zijn rol en die van zijn leerlingen. Er is sprake van gelijkwaardigheid, maar niet van gelijkheid. Leerlingen zijn afhankelijk van hun docenten, alleen al vanwege de beoordeling van hun prestaties. Als die rollen niet duidelijk zijn, kunnen er allerlei misverstanden ontstaan.

Nu het nieuwe: een leerling vraagt een docent ‘vriendje' te worden op Facebook. Een enkeling gaat daar gevleid op in en ontkent daarmee de afhankelijkheidsrelatie. Bovendien kunnen werk en privé door elkaar gaan lopen. Niet doen dus, ook niet als handig middel om de absentie van leerlingen te controleren. Dat is dubbel verkeerd. Achter het ‘vriendje' komt onverwacht weer de controlerende docent tevoorschijn. Knap onveilig, ook voor de docent: de leerling kan zijn gram gaan halen in de sociale media.

Weloverwogen docentgedrag is echter niet genoeg. Het gaat om een integraal schoolbeleid. Hoe kun je sociale media gebruiken om de school beter en aantrekkelijker te maken? Niet alleen voor leerlingen, maar ook voor ouders, docenten en alle anderen die met de school hebben te maken? Het is een mooie aanleiding om opnieuw na te denken over de onderwijsvisie en de manier waarop je die op alle niveaus zichtbaar waarmaakt.

Bij de inzet in het onderwijs zoek je in de eerste plaats naar de meerwaarde. Wat is wenselijk en het best te realiseren met sociale media? Hoe kunnen we onze mogelijkheden uitbreiden? De meetlat is GGG: gewin, genot en gemak voor alle betrokkenen. Een voorbeeld voor degenen die nog geen kennis hebben gemaakt met sociale media: de geldautomaat. De invoering daarvan betekende een forse uitbreiding van de service: je kon voortaan dag en nacht geld halen. Bovendien waren de wachttijden korter dan aan de balie. De banken bespaarden personeelskosten. Kortom: GGG voor alle betrokkenen.

Uiteraard raadpleeg je deskundigen bij het ontwikkelen van GGG-toepassingen: leerlingen. Steeds meer scholen vormen groepjes van docenten en leerlingen over de inzet van sociale media. Wat jongeren kunnen zie je regelmatig in ‘De wereld draait door'. Ze laten ingenieuze toepassingen zien, weliswaar buiten het onderwijs, maar dat is slechts een kwestie van perspectief. Er zijn mogelijkheden genoeg.

© Nationale Onderwijsgids / Hans Puper

Klik hier voor recente stageplaatsen

Adverteren in samenwerking met

 

ISS INTERCLEAN

 

 

 

 



2009-2019 SterrenStages. Alle rechten gereserveerd. | Algemene voorwaarden | Privacy verklaring | Over ons | Sitemap Realisatie door: xynta