logo

Inloggen Inloggen

E-mail adres (geen hotmail,live of outlook gebruiken ajb):

Wachtwoord (Vergeten):



Gratis aanmelden (studenten)
Aanmelden (bedrijven)


Openingstijden Openingstijden

Wij zijn bereikbaar van:
maandag tot en met vrijdag
van 09:00 tot 17:00

Het is: 10:20 (GMT+1)
(19-12-2018)

Contactinformatie Contactgegevens

Telefoon Telefoon: +31-23-7112451
Telefoon Mobiel: +31-65-1429965
Skype Skype: sterrenstages
E-mail E-mail: Contactformulier


Facebook E-mail Twitter LinkedIn Google+

Cloud is de moderne archiefkast



Geplaatst op 19-05-2014.

Een kantoor is continu in beweging. De manier van werken verandert. Dat stelt ook weer eisen aan de opzet en inrichting van het moderne kantoor. Op verzoek van kantoorinrichter Bruynzeel Storage Systems maakte inrichtingsdeskundige Theo Magermans – die kan bogen op 35 jaar ervaring - een overzicht van de tien belangrijkste kantoortrends, van het nieuwe werken, via het hedendaagse opbergen tot de ‘bv ik’.

1. Het nieuwe werken
Natuurlijk opent het nieuwe werken de top 10. Magermans benadrukt dat het besparen van vierkante meters nooit het uitgangspunt van het invoeren van dit concept mag zijn. Hij stelt dat het nieuwe werken niets met kantoren te maken heeft, maar voortkomt uit veranderingen in de maatschappij. Het gaat om productiviteit. De inrichting moet hierbij volgend zijn op de visie van mensen, die hun eigen ‘bv ik’ laten werken.

2. Verandermanagement
Het invoeren van het nieuwe werken draait niet om skippyballen, dartborden en zitzakken. De inrichting moet gebaseerd zijn op de voornaamste activiteit: het produceren van informatie. Het is van belang onder welke omstandigheden en waar deze informatieproductie plaatsvindt, en wannéér. Niet goed om kunnen gaan met deze veranderingen en de verantwoordelijkheden die deze met zich meebrengen vormt de voornaamste valkuil voor een succesvolle uitrol van het nieuwe werken.

3. Je persoonlijke ontmoetingsplek
Werknemers komen niet meer naar kantoor omdat ze daar over de informatie kunnen beschikken die ze nodig hebben. Dat kunnen ze immers overal. Het kantoor is verworden tot een ontmoetingsplek. Inrichters spelen daar op in met het creëren van open structuren en van herkenbare ‘wijken’ in een kantoor. Plekken waar meerdere functies samenkomen, zoals de koffiehoek, de lockers en het kopieerapparaat zijn belangrijke knooppunten. Eigen kantoren worden omgevormd tot comfortzones en het is juist zaak om mensen daar uit te lokken.

4. Clean desk policy
Een vol bureau leidt af. Je zou dus alleen dat op je bureau moeten hebben liggen, waar je feitelijk mee bezig bent. Met minder kasten en minder strekkende meters vraagt clean desk volgens Magermans wél om betere opbergsystemen. Onderdeel van deze trend is ook dat de werkplek niet gepersonifieerd mag worden. Een opgeruimd kantoor is ook nog eens beter schoon te maken. Zoveel mogelijk digitaliseren én functiegericht inruimen van de beperkt beschikbare kastruimte zijn evens aan te bevelen.

5. De thuiswerkplek
De thuiswerkplek kent verschillende dimensies. Voor een zzp’er is het zijn hoofdkantoor, in tegenstelling tot de kenniswerker, die zijn uitvalsbasis juist op het kantoor van de werkgever heeft. De voordelen voor de thuiswerker zijn legio. Reistijd wordt werktijd, de balans tussen werk en privé kan meer zelf worden bepaald. Maar dan dient de informatie op kantoor wél goed beschikbaar te zijn, moet er thuis niet méér worden gewerkt dan nodig is en dient de werkgever de meerwaarde van thuiswerken eindelijk ook eens in te gaan zien.

6. m2 gebruik per kantoormedewerker
Vierkante meters sparen mag geen doelstelling zijn. Toch kan een goed ingevoerd systeem van het nieuwe werken een enorme groene investering zijn, zo betoogt de kantoorinrichter. Een hogere bezettingsgraad resulteert in het beter benutten van de aanwezige faciliteiten. De huisvestings- kosten voor facility management mogen dan al wel vijf jaar op rij dalen: volgens Magermans worden die kosten elders tóch gemaakt, omdat er meer onderweg, thuis of bij de klant wordt gewerkt.

7. Hedendaags opbergen    
De cloud is de moderne archiefkast, stelt Magermans. Digitaal opslaan is in onze huidige wereld belangrijker geworden dan fysiek opbergen. Wanneer alle informatie die anno 2014 geproduceerd wordt daadwerkelijk opgeslagen zou moeten worden, is daar geen fysieke ruimte meer voor te maken. Fysiek opbergen concentreert zich op het moderne kantoor op zaken van fysieke en inhoudelijke waarde, gebruiksvoorwerpen en persoonlijke spullen. De kasten worden niet afgesloten, omdat de inhoud steeds vaker en steeds langer beschikbaar en toegankelijk moet zijn. Kasten worden, behalve als opbergruimte, ook gebruikt om ruimtes te scheiden. De rolkast rukt op, maar dan in de vorm van een aantrekkelijke, fraai vormgegeven opbergplaats.

8. Moderne kantooropslag
Op je privéspullen na zijn alle zaken op kantoor van de werkgever. En die zijn vaak digitaal opgeborgen. Autorisatie is een belangrijk instrument om ervoor te zorgen dat alleen diegene die informatie mág zien, deze ook te zien krijgt. De fysieke opbergbehoefte beperkt zich steeds vaker tot zaken van fiscaal/juridische aard, die bewaard moeten blijven. Zaken die door meerdere personen gedeeld moeten worden, dienen uiteraard goed toegankelijk te zijn. Ideaal hiervoor kan een verrijdbaar kastenblok zijn. Goed opbergen is gewoon kostenbesparend.

9. Lockers
Lockers zijn in het moderne kantoor de persoonlijke opbergpunten. De plek van die lockers is sterk afhankelijk van de inrichting van de organisatie. Zo kunnen lockers een ontmoetingsplek zijn. Vanuit het oogpunt van vertrouwelijkheid kunnen lockers toegankelijk zijn via slimme systemen als smartcards. Hierin kunnen niveaus van toegankelijkheid worden vastgelegd. Een bijkomend voordeel is dat het met een smartcard zelfs mogelijk is om te zien in welke locker je jouw spullen ook alweer hebt achtergelaten, prettig voor de drukke werknemer.

10. De ‘bv ik’
Het nieuwe werken brengt meer vrijheden met zich mee voor de individuele kantoorwerker. Die wil de beschikbare faciliteiten en ondersteuning benutten op die momenten en plekken waar dat hem het beste uitkomt. Dat vraagt om vertrouwen vanuit het management. Volgens Magermans moeten facilitaire organisaties bijdragen aan het succes van de ‘bv ik’. Ze zijn in staat de productiviteit van de werknemer te verhogen door openingstijden flexibeler te maken, informatie toegankelijk aan te bieden en alle gewenste hulpmiddelen aan te bieden. Alle kleine beetjes helpen om de ‘bv ikken’ optimaal te laten functioneren.
Ton de Kort
’10 Office Trends’ is als eBook te downloaden via Bruynzeel Storage Systems.

Hier vind je jouw stageplaats

Adverteren in samenwerking met

 

ISS INTERCLEAN

 

 

 

 



2009-2018 SterrenStages. Alle rechten gereserveerd. | Algemene voorwaarden | Privacy verklaring | Over ons | Sitemap Realisatie door: xynta