logo

Inloggen Inloggen

E-mail adres (geen hotmail,live of outlook gebruiken ajb):

Wachtwoord (Vergeten):



Gratis aanmelden (studenten)
Aanmelden (bedrijven)


Openingstijden Openingstijden

Wij zijn bereikbaar van:
maandag tot en met vrijdag
van 09:00 tot 17:00

Het is: 17:51 (GMT+1)
(17-12-2018)

Contactinformatie Contactgegevens

Telefoon Telefoon: +31-23-7112451
Telefoon Mobiel: +31-65-1429965
Skype Skype: sterrenstages
E-mail E-mail: Contactformulier


Facebook E-mail Twitter LinkedIn Google+

Middelbare scholen moeten grote talenten meer uitdagen



Geplaatst op 02-09-2013.

Middelbare scholen moeten grote talenten meer uitdagen, vindt staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs). Heeft hij een punt? En zijn de uitblinkers inderdaad zo zielig?

  •  Niets prikkelt meer dan een inspirerende leraar

Ferry Haan is docent economie en publicist.
'Staatssecretaris Dekker heeft gelijk dat goede leerlingen weinig aandacht krijgen. Ze worden bijvoorbeeld weinig besproken in rapportvergaderingen. Dekker heeft gelijk dat er iets moet gebeuren. Tegelijkertijd heeft hij te weinig aandacht voor excellente docenten. Het grootste probleem van heel slimme kinderen is dat ze snel meer kunnen dan de docent. Een docent heeft gemiddeld hbo-niveau. Niet iedere docent kan dus heel goede leerlingen inspireren. Sommige goede leerlingen hebben een gemakkelijke schooltijd en presteren dus onder. 

'Dekker vraagt nu om initiatieven maar ergens vind ik dat een beetje goedkoop, want er zijn al een heleboel initiatieven. Zelf ben ik bijvoorbeeld bezig met een initiatief dat Flexcellent heet. Leerlingen die goed zijn hoeven niet allerlei lessen te volgen maar mogen iets meer hun eigen tijd indelen. Uiteindelijk denk ik wel: niets prikkelt meer dan een inspirerende leraar.'

  •  We hebben het hier over pubers die ook met andere dingen dan mijn geschiedenisles bezig zijn

Aleid Truijens, columnist voor de Volkskrant, schrijft vaak over onderwijs.
'Met de diagnose van Dekker ben ik het eens, maar met zijn oplossingen niet. Een kwart van de vwo'ers met de hoogste citoscore blijft een keer zitten. Ik snap dat wel, want op school worden ze gemakkelijk lui en gaan ze onderpresteren. Ons onderwijs is er niet op ingericht het allerbeste uit leerlingen te halen.

'Het zou helpen als we minder kinderen toelaten tot het vwo. Het aantal vwo-leerlingen is in de loop der tijd flink toegenomen. Maar is het nog wel moeilijk genoeg? We moeten het niveau bewaken; het moet moeilijk zijn om het hoogste niveau van het voortgezet onderwijs af te ronden.

'Daarnaast is het probleem misschien ook dat we te veel mensen op de universiteiten toelaten. Daar schreef ik ook mijn column over vanmorgen. Er zijn tal van hoogopgeleiden die nu geen passende baan kunnen vinden. Hoeveel hoogopgeleiden hebben we eigenlijk nodig? 

'De oplossingen van Dekker - een cum laude-beoordeling of hulp van bedrijven - vind ik ook weer link. De kinderen vragen daar ook niet om. Het is beter om het niveau te vehogen. Hou de vwo-kinderen minder lang in de klas bij de havo-leerlingen, maar laat de mogelijkheid open om te 'stapelen', zodat leerlingen die klaar zijn met de havo alsnog naar het vwo kunnen. Het vwo moet geen smalweg voor de elite worden.' 

Michel Zorge, afdelingsleider havo/vwo en docent geschiedenis op het Montaigne Lyceum in Den Haag

'Als ik het opiniestuk van Dekker lees, denk ik: leuk om te proberen maar voor iedere school geldt dat het eindexamen de norm is. Al het andere is leuk en aardig maar ze moeten gewoon dat eindexamen halen. Dus stage lopen bij bedrijven, debatclubs en discussiebijeenkomsten mogen daar niet ten koste van gaan.

'Daarnaast kost alles geld. Extra aandacht voor een leerling betekent extra aandacht van een docent. Maar die extra docent kunnen veel scholen gewoon niet aannemen. Ik werk 1659 uur per jaar, ongeveer 42,2 uur per week en ik moet me houden aan een voorgeschreven takenpakket. Zoveel ruimte voor extra aandacht is er niet.

'Natuurlijk heeft Dekker een punt dat middelmatigheid een probleem is, dat leerlingen tevreden zijn met een zesje. Maar ik vraag me af of dat ook niet gewoon de leeftijd is. We hebben het hier over pubers die ook met andere dingen dan mijn geschiedenisles bezig zijn. Kun je ze dat kwalijk nemen? Sommigen willen helemaal niet cum laude slagen. Ook de slimmerds niet. Vaak verandert dat in het eindexamenjaar als ze een lotingsstudie willen doen. Dan worden ze serieuzer en gaan ze harder werken. Kortom; het zijn in theorie gave plannen van Dekker maar ik denk dat het in de praktijk moeilijk te realiseren is.'

bron=volkskrant

Voor jouw stage klik je hier

Adverteren in samenwerking met

 

ISS INTERCLEAN

 

 

 

 



2009-2018 SterrenStages. Alle rechten gereserveerd. | Algemene voorwaarden | Privacy verklaring | Over ons | Sitemap Realisatie door: xynta